אני מפתח סדנת למידה-הערכה של מנהלים המיועדים לקידום - חלק ראשון
אני מתחיל היום לשתף אתכם בפיתוח של אירוע למידה-הערכה מורכב שמיועד עבור מנכ"לים ומנהלי HR אשר מתכוונים לבחור מנהלים שמיועדים לקידום, ובפרט להקמת יחידות חדשות בארגון.
(הערה - כל מה שבלשון זכר רלוונטי גם לנקבה)
הצורך
הארגון רוצה להתפתח, למנכ"ל יש תכניות לטווח ארוך והוא רוצה להתרחב. הדינמיקה של ארגון היא שמנהלים עוזבים, מחליפים תפקידים או מגיעים מחוץ לארגון. בכל המקרים האלה, ההנהלה ובראשם המנכ"ל רוצים להציב בתפקידי ניהול את המתאימים ביותר מבין המנהלים המיועדים לקידום.
במקרים רבים מאוד, בעיקר בחברות פרטיות וכאשר המועמדים הם מתוך הארגון, הבחירה מתבססת על הערכת ביצועים פנימית, ובזיקה חזקה מאוד לרמת הקשר והחיבה של המנכ"ל לאותו מנהל. לא תמיד, קיימת קורלציה בין הקשר הטוב של המנכל למועמד ובין היכולת האובייקטיבית של אותו מועמד לבצע את המשימה, בפרט כשמדובר בהקמת יחידה חדשה בארגון.
לשם כך נרצה לתת למנכ"ל כלי הערכה כמה שיותר אובייקטיבי ואמין, כזה שיסייע לו לקבל החלטה שמבוססת על הרציו ולא רק על הרגש. אני יודע שיש ארגונים שבהם הבחירה נעשית על בסיס תהליכים פנימיים של הערכה כמותית ואיכותית של ביצועים, ראיונות ואולי אפילו לשלוח את המנהלים הרלוונטיים למכוני הערכה חיצוניים. אבל חשבתי שיהיה נכון לפתח כלי שהארגון יוכל להשתמש בו INHOUSE ללא תלות בגורמים חיצוניים, ולדעתי בעלות נמוכה יותר.
עכשיו תראו, תהליך פיתוח רציני מתחיל בבירור הצורך. מכיוון שאני מפתח כאן סדנת-מדף אני מתבסס על הניסיון שלי כמנהל, 29 שנים בתפקידים שונים, היכרות עם צרכי הארגון, ניסיון רב בפיתוח קורסים מסוגים שונים, וכן רעיון מרכזי אותו הבאתי לידי ביטוי במאמר אחר שלי :
https://webintelligency.blogspot.com/2020/09/organization-survival-game-not-just-game.html
אם כך, אני מניח שהצורך בסדנה ברור. כעת מתחיל השלב הבא של הפיתוח, שבא לענות על 2 שאלות מרכזיות:
- מיהו קהל היעד - מי משתתף בסדנה?
- מהן מטרות הסדנה?
- הבנה ויישום עקרונות החזון, ייעוד וערכי הארגון
- הבנה ויישום מאפייני האיומים וההזדמנויות של הארגון בסביבה החיצונית והפנימית
- חיזוק השקיפות והאמינות של תהליך קידום המנהלים בארגון
- בניית כלי הערכה אובייקטיבי עבור הארגון
- הסדנה היא מוצר שהמנכ"ל ומנהלי HR רכשו עבור הארגון. הם בעצם רוצים לזהות מי מבין המנהלים הראויים לקידום לכאורה, אכן הוא המתאים לקידום ולהקמת יחידה חדשה.
- בסימולציה הרצופה, נרצה שהמנהלים יביאו לידי ביטוי מעשי את כל מה שהם למדו ובתקווה הבינו בנוגע לחזון הארגון כפי שהמנכל ניסח אותו, הייעוד של הארגון ולא פחות חשוב להבין וליישם את הערכים של הארגון. בנוסף, נצפה מהמנהלים להביא לידי ביטוי את ההבנה שלהם את הסביבה הפנימית והחיצונית של הארגון כפי שהבאה לידיעתם בשלבים מוקדמים יותר בסדנה (ועל כך בהמשך).
- מטרות 3 ו 4 הן מטרות תפעוליות יותר, חשובות מאוד אבל מתייחסות לרמה של הארגון ופחות להישגים של הלומדים. עם זאת, השקיפות בתהליך וההצגה של תהליך אובייקטיבי לכל מנהלי הארגון, ישפר את שביעות הרצון ואת האמינות שמנהלי הארגון ייחסו לנושא הקידומים, שזוכה במקרים רבים מאוד לכמות גדולה מאוד של ציניות.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
תודה על התגובה החשובה
לשיח פרטי ניתן לפנות למייל webintelligency@gmail.com